26.4.2018

virkattu norppa-kirjanmerkki + ohje


Saimaannorpat ovat minusta aivan hurjan hellyttäviä mötkäleitä, varsinkin pienet kuutit! Jokin norpissa vetoaa minuun niin paljon, että olenkin jo pidempään ollut WWF:n Norppakummi. Lahjoitan siis joka kuukausi WWF:lle pienen rahasumman, jonka suuruuden voi itse valita - itse lahjoitan opiskelijabudjettiinkin näppärästi sujahtavan 8 euroa, jonka saan helposti nipistettyä kuukausittaisista menoista vaikkapa ottamalla omat kahvit termarissa luennoille sen sijaan, että ostaisin kahveja ylpän kahviosta tai jättämällä muutaman kirppisostoksen väliin. Lahjoitettuja varoja käytetään eri tavoin saimaannorpan suojeluun, muun muassa saimaannorppatutkimuksen edistämiseen (lisäinfoa aiheesta löydät esimerkiksi täältä).
Toukokuun paikkeilla alkavaa Norppaliveä odotellessa päätin kokeilla virkata itselleni söpön norppa-kirjanmerkin, ja poikaystävälle toisen. Itselleni tein valkoisen, ja poikaystävälle puolestaan oikeamman värisen harmaan version. Harmaata norppaa en tosin saanut kuvattavaksi, sillä se on tällä hetkellä kovassa käytössä kirjan välissä, mutta ehkä tuosta valkoisesta erottuukin paremmin, miten se virkataan :D Minusta näistä kirjanmerkeistä tuli tosi suloisia, joten ajattelin jakaa suurpiirteisen ohjeen tänne blogiinkin!

Näin söpösti norppa kurkistaa kirjan välistä:


TARVIKKEET NORPPAAN
Lanka: Novita Cotton Mercerized, esim. valkoinen tai harmaa
Koukku: 1,75 mm tai käsialan mukaan
Musta kangastussi tai muu kestävä kynä

1. Norpan virkkaaminen aloitetaan ympyränmuotoisesta päästä. 1. krs: tee aloitussilmukka ja virkkaa siihen 6 kiinteää silmukkaa (ks). Sulje kerros piilosilmukalla. 2. krs: tee 2 ks jokaiseen 1. kerroksen silmukkaan, = 12 ks. Yhdistä piilosilmukalla. 3. krs: joka toiseen silmukkaan tulee 2 ks: 1 ks ensimmäiseen silmukkaan, 2 ks sitä seuraavaan, toista kerros loppuun ja yhdistä piilosilmukalla. 4. krs: joka kolmanteen silmukkaan tulee 2 ks: 1 ks ensimmäiseen silmukkaan, 1 ks seuraavaan, 2 ks sitä seuraavaan, toista kerros loppuun. Tällä kertaa älä yhdistä kerroksia piilosilmukalla.

2. Sitten aloitetaan norpan vartalo: käännä työ ja virkkaa 8 ks. Käännä työ, virkkaa 1. ks:aan 2 ks, sitten 1 ks jokaiseen ks:aan, paitsi kerroksen viimeiseen ks:aan taas 2ks. Sitten tehdäänkin jo eka räpylä, jota voi itse soveltaa mieleisekseen. Räpylä virkataan virkkaamalla kerroksen viimeiseen silmukkaan useita eri pituisia pylväitä (eli langan voi kiertää useamman kerran koukun ympärille kuin normipylväässä. Itse olen virkannut aluksi 7 ketjusilmukkaa ja sitten 4kpl aina hieman lyhyempiä pylväitä. Viimeisen pylvään jälkeen jatka taas kiinteitä silmukoita, tee ensimmäiseen silmukkaan 2 ks, muihin silmukoihin 1 ks ja viimeiseen silmukkaan taas 2 ks. Tee taas toinen räpylä samalla tavalla eri pituisilla pylväillä leikitellen. Itselläni ainakin meni oikea ja nurja puoli näissä räpylöissä ihan sekaisin, eli kannattaa olla tarkkana :D Mutta eipä sillä ainakaan minulle ole tällaisessa työssä niin väliä!

3. Jatka taas vartaloa lisäten silmukoita kerrosten alkuun ja loppuun, kunnes norppa on mielestäsi tarpeeksi leveä. Ala sitten kaventamaan kerroksia esim. tämän Novitan kavennusohjeen mukaan kerrosten alussa ja lopussa, kunnes jäljellä on 4-5 silmukkaa. Tee näihin loppuihin silmukoihin takaräpylät eri pituisilla pylväillä samaan tapaan kuin räpylät, aloita ketjusilmukoilla. Päättele työ. 

5. Piirrä norpalle kasvot kangastussilla tai muulla kestävällä kynällä. Jos haluat, työn voi vielä kovettaa vaikkapa sokeriliemessä, mutta itse en nähnyt sitä tarpeelliseksi. 

Norpan virkkailusta on jo kulunut hetki, ennen kuin pääsin ohjetta kirjoittamaan, mutta tämä kuva selventää varmaan sen, mitä kirjalliset höpöttelyni eivät: 


Jos haluat olla mukana suojelemassa uhanalaisia saimaannorppia, voit liittyä WWF:n norppakummiksi täällä

7 kommenttia:

  1. Aivan ihana! Harmi, että en osaa virkata, tai ainakaan en ole sitä tehnyt sitten kouluaikojen..

    VastaaPoista
  2. Tämä on kyllä niin ylisöpö <3 Paljon kiitoksia ohjeesta, pakko tehdä itsellekin tuollainen!

    VastaaPoista
  3. Everyone loves what you guys tend to be up too. This kind of clever
    work and exposure! Keep up the great works guys I've added you guys to blogroll.

    VastaaPoista
  4. I am sure this article has touched all the internet viewers,
    its really really nice post on building up new webpage.

    VastaaPoista
  5. Hurrah! At last I got a website from where I be able to really get valuable data concerning my study and knowledge.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :-)